Selecteer een pagina
 
content strategie

Een sterke content strategie is onmisbaar voor grote én kleine bedrijven. Online opvallen tussen alle andere bedrijven en ondernemers is moeilijk, maar niet onhaalbaar. Als je maar een goede content strategie hebt.

Wat is een content strategie?

Laten we eerst verhelderen wat content precies is. Content is een verzamelnaam voor alles dat je online en offline met anderen kunt delen. Dit kan in geschreven vorm, zoals tekst in een blog of social media post. Maar ook in visuele vorm (met en zonder geluid), zoals video’s, podcasts, infographics en foto’s. Eigenlijk is dus alles wat je deelt aan tekst, beeld en geluid een vorm van content.

Als je jouw bedrijf wilt laten groeien, dan heeft alles wat je deelt een doel. En dit betekent niet dat je in elk bericht of nieuwsbrief moet focussen op het promoten van jouw dienst of product.

Je kunt ook content delen om te connecten met je publiek. Om je expertise te delen. Maar bijvoorbeeld ook om iets van je eigen persoonlijkheid te tonen. En natuurlijk kan je af en toe ook iets promoten of vertellen over je product of dienst.

Om hier een mooie mix in te vinden én om niet zonder doel en richting maar van alles te communiceren, heb je een content strategie nodig. Dit is niets meer dan een duidelijk plan over alles wat je deelt, voor wie je het deelt, waar je het deelt en wanneer.

Zonder een content strategie weet je niet wat je moet plaatsen en wie je wilt bereiken. Ook werk je dan zonder planning, waardoor je waarschijnlijk soms ook tijden niets plaatst. Dit alles voorkom je met een content strategie.

Ben je nog niet overtuigd en wil je meer redenen lezen waarom je een content strategie nodig hebt? Check hieronder dan nog 6 redenen.

Gratis content tips & downloads? Meld je aan:



    1 | Een content strategie maakt jouw expertise duidelijk

    Een contentstrategie helpt om jouw expertise duidelijk te maken bij jouw publiek. Neem eens een persoon in gedachten die geknipt is voor jouw product of dienst. Dat is jouw ideale klant. Dit type klant houd je continu in gedachten bij het maken van jouw content strategie.

    Wat wil hij/zij lezen? Waar is hij/zij naar op zoek? Als je een goede strategie hebt gemaakt, dan deel je alleen nog maar content die deze persoon wilt lezen of horen. Jij wilt namelijk degene zijn waar deze persoon aan denkt als het gaat over jouw vakgebied.

    Door het delen van bv. blogpost, e-mail nieuwsbrieven en social media posts over jouw expertise, vergroot je jouw bekendheid over dit onderwerp. Volgers gaan je langzamerhand zien als een expert of autoriteit.

    2 | Een content strategie laat je persoonlijkheid zien

    Mensen kopen uiteindelijk altijd bij mensen. Bedrijven die dus niet goed laten zien wie er achter het bedrijf zitten, verkopen niet goed. Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld een Bol.com veel foto’s deelt van hun personeel. Hierdoor krijg je het gevoel dat het een menselijk en persoonlijk bedrijf is, in plaats van de mega online business dat het feitelijk is.

    Je persoonlijkheid delen is dus absoluut een onderdeel van de content strategie. Denk aan jouw (schrijf)stijl, afbeeldingen en tone of voice. Een kijkje geven in jouw leven geeft jouw publiek bijvoorbeeld het gevoel dat je ook een mens bent, in plaats van het zoveelste bedrijf dat winst wil maken.

    Instagram Story’s is een laagdrempelige manier om volgers af en toe iets van jezelf te laten zien. Maar ook in teksten kan je goed jouw eigen stijl terug laten komen, bijvoorbeeld met humor.

    Gerelateerde blog: Hoe je een contentstrategie maakt die werkt



    3 | Een content strategie zorgt voor websitebezoekers

    Zie je website als de thuisbasis voor jouw producten en diensten. Daar lees je er alles over en is er iets te doen (zoals te kopen of aan te vragen). Je wilt natuurlijk dat jouw publiek naar jouw website gaat.

    Dat is eigenlijk de grote reden dat je content maakt. Door te bloggen, nieuwsbrieven te versturen of actief te zijn op social media zorg je voor websitebezoekers.

    Zonder een contentstrategie weet je niet goed wat je moet delen en is de kans groot dat je te weinig deelt. Dit geeft jouw publiek weinig redenen om jouw website te bezoeken.

    4 | Een content strategie verbetert je zoekresultaten

    Hoe vaak gebruik jij Google? Ik zoek zelf meerdere malen per dag iets op. En ik ben niet de enige. Miljoenen mensen gebruiken zoekmachines zoals Google om te vinden waar ze naar zoeken.

    En die zoekmachines belonen jouw activiteit. Hoe meer en hoe vaker jij nieuwe content deelt op jouw website, hoe hoger Google jou in de zoeklijst neerzet. Dit realiseer je o.a. door regelmatig nieuwe blogs te plaatsen of door oude blogs te updaten.

    Het is echter zeer moeilijk om écht bovenaan in Google te komen. De juiste SEO instellingen helpen daar absoluut bij, maar er is online enorm veel concurrentie. (SEO betekent Search Engine Optimization; zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je jouw website zo verbetert, dat de zoekmachine het beter kan lezen en de waarde beter kan inschatten.)

    Weet echter goed waar jouw publiek naar zoekt. Welke woorden gebruiken ze daarvoor? Als je dat weet te koppelen aan de SEO van jouw website, kom je al een heel eind. (En SEO juist inzetten is wat dat betreft best ingewikkeld als je het mij vraagt. Er zijn genoeg experts die dit voor je uit handen kunnen nemen.)

    5 | Een content strategie boost je social media

    We leven in een wereld vol social media en het ziet er niet naar uit dat dit binnenkort minder wordt. Mensen zoeken en delen steeds meer via social media. Dit is dan ook zeker onderdeel van een content strategie.

    En voor social media geldt hetzelfde; hoe actiever je bent, hoe beter je gevonden wordt en hoe meer volgers je krijgt.

    Gerelateerde blog: Hoe je content kan hergebruiken voor social media posts

    6 | Door een content strategie verkoop je meer

    Wie wil er nu niet meer verkopen? Een content strategie zet je niet in voor lol; je mag het echt zien als een marketingtool. Hoe beter je je bedrijf kunt vermarkten, hoe meer je verkoopt.

    Het aanbod van diensten en producten is veel groter dan 25 jaar geleden. Laat staan de hoeveelheid content die iedereen elke dag tegenkomt. Van billboards langs de weg tot advertenties in menukaarten van restaurants.

    Met een content strategie kan je content gaan ontwikkelen en delen waarmee je jouw publiek uit kan leggen waarom iemand dit nodig heeft. Of wat de voordelen zijn en hoe ze dit kunnen gebruiken.

    En door dit consistent en goed te doen, eindigen ze vervolgens weer op je website. Hierdoor zijn er weer meer ogen gericht op jouw product of dienst en dit vergroot de kans tot nieuwe klanten.

    Content Sweet Spot

    De term content strategie klinkt misschien groot en ingewikkeld. Het is echter niets meer dan een plan met wanneer je wat plaatst. En daar is natuurlijk wel over nagedacht, want jouw content moet wel aanhaken bij de Sweet Content Spot van jouw publiek.


    Gratis content tips & downloads? Meld je aan:

      Meld je aan voor gratis downloads & content tips:

        Hello there!

        Ik ben Lynn

        Founder van She Talks Business!

        Een platform dat ik speciaal heb opgericht om andere ambitieuze jonge vrouwen te helpen hun business plannen te realiseren. Waste no more time & word lid van de VIP Newsletter om regelmatig tips, downloads & motivatie in je mailbox te ontvangen!

        Pin It on Pinterest