Selecteer een pagina
 

Waarschijnlijk lees jij ook wel vaker dat het slim is om de statistieken van je gepubliceerde content regelmatig te analyseren. Bijvoorbeeld via je Instagram statistieken of Google Analytics.

Een groot gedeelte van je content marketingstrategie zou moeten bestaan uit het analyseren en bestuderen van je gemaakte content.  Zonder dit weet je namelijk niet wat wel en niet goed scoort en waar je volgers dus geïnteresseerd in zijn.

Veel ondernemers weten echter niet zo goed hoe ze dit dan precies moeten doen. Want wat doe je dan precies met al die informatie uit je statistieken? Het bekijken alleen van deze cijfers en informatie zegt je misschien nog niet zo veel. Laat staan dat je nu weet hoe je deze statistieken nu kunt gebruiken om je content te verbeteren.

En daar komt de ‘Content Analyse matrix’ om de hoek kijken. Dit is namelijk een super simpel model om je gemaakte content te analyseren en om direct in te zien hoe je jouw content kan verbeteren.

Content analyse matrix


De Content Analyse Matrix

Door dit model kom je er al snel achter wat jouw belangrijkste onderwerpen zijn en wat jouw publiek het meest interessant vindt om te lezen. Hieronder leg ik uit hoe de matrix werkt.

GOED PRESTEREND + PASSEND BIJ BRANDING EN STRATEGIE

Dit zijn jouw toppers. Dit is de content die het beste scoort; dus bijvoorbeeld je best gelezen blogs, de Instagram posts met de meeste likes en betrokkenheid of de e-mail nieuwsbrief waarna je de meeste verkopen realiseerde. Ze passen vervolgens ook nog eens erg goed bij je branding, design en uitstraling. Met andere woorden: dit heeft succes bij je publiek.

Wat doe je met de content in deze categorie:
Probeer helder te krijgen waarom deze content goed werkt. Stel je bijvoorbeeld een bepaalde vraag? Was het heel persoonlijk? Of waren het juist super concrete tips? Als je dit duidelijk hebt, kan je meer van dit soort content gaan maken. Dit werkt namelijk; dus ga hier vooral mee door!

GOED PRESTEREND + NIET PASSEND BIJ BRANDING EN STRATEGIE

Dit zijn de vraagtekens van je content strategie. Misschien weet je niet goed waarom je deze content hebt gedeeld of misschien heb je er niet heel goed over nagedacht. Het is een post, blog of nieuwsbrief die eigenlijk niet zo goed past bij je bedrijf, branding en strategie. Bijvoorbeeld een super persoonlijke post, terwijl je eigenlijk had voorgenomen om het vooral zakelijk te houden. Of misschien blog je eens over een totaal ander onderwerp en vind je publiek dit ook leuk om te lezen.

Wat doe je met de content in deze categorie:
Je hoeft dit niet direct te schrappen omdat het niet helemaal bij je bedrijfsvisie past. Gebruik het succes van deze content om het te verbeteren. Deel bijvoorbeeld een nieuwe en verbeterde versie, die wel aansluit bij je strategie en branding.

Voorbeeld
Je geeft trainingen bij bedrijven en je werkt regelmatig vanuit hotels omdat je door heel Nederland trainingen geeft. Nu heb je een blog / social media post gemaakt over jouw 5 favoriete hotels waar je regelmatig werkt. Dit heeft feitelijk niks te maken met jouw trainingen, maar je krijgt veel likes en reacties van je publiek en volgers.

Je zou hieruit kunnen concluderen dat ze het leuk vinden om te zien waar je werkt. Nu is het de kunst om dit te koppelen aan je bedrijfsdoelen en strategie, zodat het weer aansluit bij de rest van je content (en dus het verkopen van je trainingen).

Je kan bijvoorbeeld meer achter de schermen laten zien van je diverse werkplekken, een blog schrijven over hoe de sfeer van een trainingsruimte effect heeft op het resultaat van degene die jouw training volgen (incl. sfeerplaatjes en locaties), of wat meer info delen over jouw eigen trainingsruimte (als je die hebt). Zo maak je constant toch een connectie met jouw trainingen en past het prima in jouw content strategie.



SLECHT PRESTEREND + PASSEND BIJ BRANDING EN STRATEGIE

Hier heb je waarschijnlijk lang aan gewerkt, want ze passen perfect bij je branding, uitstraling en strategie. Er is over nagedacht. En daarom is het teleurstellend dat ze niet ‘presteren’. Deze content ziet er dus mooi uit, het past goed in jouw plaatje, je verwachtte dat jouw publiek het interessant zou vinden… Maar het heeft weinig tot geen effect.

Geef deze content nog niet op. Juist omdat ze zo goed passen bij de strategie van je bedrijf en de gedachte over wat je wilt uitstralen.

Wat doe je met content in deze categorie:
Kijk naar jouw goed presterende content. Waarom is dit zo succesvol? Waarom krijgen deze posts wel likes en waarom worden deze blogs wel goed gelezen? Is er een patroon uit te halen? Probeer die elementen toe te voegen aan de content die minder presteert. Qua branding zit deze content goed, maar inhoudelijk spreekt het jouw publiek dus nog niet helemaal aan. Blijf dit testen en verbeteren.

Gratis content tips & downloads? Word lid:



    SLECHT PRESTEREND EN NIET PASSEND BIJ BRANDING EN STRATEGIE

    Het eerlijke antwoord? Deze content kan je beter laten varen. Het levert geen betrokkenheid en interactie met je volgers op en het past ook niet bij de strategie van je bedrijf.

    Stel je bent weer de trainer die de blog over de werkplekken in hotels heeft gepubliceerd. En in deze situatie krijg je geen reacties en amper likes. Laat staan dat de blog gelezen wordt. Dan is het beter om dit soort content niet meer te delen.

    Wat doe je met de content in deze categorie:
    Kijk voordat je dit schrapt en voortaan niet meer gaat publiceren naar de reden dat je deze content hebt gemaakt. Is het een belangrijke reden? Kijk dan naar je aanpak en verander deze. Had je er geen belangrijke reden voor? Dan raad ik je aan om minder van dit soort content te maken, omdat het niet aanslaat bij je publiek en dus niks oplevert voor je bedrijf.

    Waar vind je alle informatie om de Content Analyse Matrix te gebruiken?


    GOOGLE ANALYTICS
    Als je Google Analytics hebt gekoppeld aan je (WordPress)site, dan vind je de laatste statistieken in je website. Anders vind je dezelfde informatie op de website van Google Analytics. Bij ‘Gedrag’ en vervolgens ‘Overzicht’ vind je de best bekeken pagina’s.

    INSTAGRAM
    Je hebt een zakelijk account nodig van Instagram om de statistieken van je post en story’s te kunnen bekijken. Vervolgens ga je naar je profiel en klik je rechtsboven op ‘Statistieken’.

    FACEBOOK
    Ga naar je bedrijfspagina en klik bovenaan op ‘Statistieken’. Daar vind je alle informatie over jouw content op Facebook.

    PINTEREST
    Op de site van Pinterest Analytics kan je alle statistieken van je Pinterest activiteit zien. Scroll naar beneden en je ziet direct de beste content items van de afgelopen 30 dagen.

    Bekijk ook zeker de statistieken van andere tools, als je daar gebruik van maakt. Bijvoorbeeld Mailchimp voor e-mail nieuwsbrieven of LinkedIn.

    Gerelateerde blog: Hoe je content kan hergebruiken voor social media posts


    Gratis content tips & downloads? Word lid:

      Meld je aan voor gratis downloads & content tips:

        Hello there!

        Ik ben Lynn

        Founder van She Talks Business!

        Een platform dat ik speciaal heb opgericht om andere ambitieuze jonge vrouwen te helpen hun business plannen te realiseren. Waste no more time & word lid van de VIP Newsletter om regelmatig tips, downloads & motivatie in je mailbox te ontvangen!

        Pin It on Pinterest