Selecteer een pagina
 

Instagram is een interessant social media platform, vind je niet? Het reageert direct op de kleinste aanpassingen die we maken in onze teksten, foto’s, hashtags en activiteit. Positieve wijzigingen worden beloond met meer interactie, volgers en likes. Maar gebeurt er op jouw platform nog niet zo veel? Dan kan je wellicht nog wel wat hulp gebruiken. 

Succes op Instagram (en andere social media platforms) valt of staat voornamelijk met jouw activiteit. Wat je wel of niet doet heeft vervolgens een grote impact op jouw online succes. Onder succes versta ik o.a. een groeiend account, interactie met je volgers, posts die gewaardeerd worden door je volgers en het behalen van je business doelstellingen.

Zie jij deze dingen (nog) niet gebeuren bij jouw Instagram account? Check hieronder dan de meest voorkomende Instagram fouten en zorg dat je deze in ieder geval voorkomt!

Niet consistent posten

Heb je ooit wel eens een periode even geen zin gehad om op Instagram te posten? Ik ben ook schuldig! Geloof erin dat je volgers van je willen horen en denk niet dat je niets boeiends te melden hebt. Dat heb je namelijk wel. 

Jouw volgers volgen jou namelijk met een reden. Onderzoek wat die reden is en ga daar meer over posten. Doe dit vervolgens op een consistente en realistische manier. Maak een contentplanning en bepaal voor jezelf wat je wanneer plaatst. Eén van de manieren om te onderzoeken waar je volgers in geïnteresseerd zijn, is door het bekijken van de statistieken vanuit je activiteit. Wat is het meest gelezen en gewaardeerd? Ga daar mee door.

Lage fotokwaliteit

Wazige foto’s en slechte fotokwaliteit is op Instagram een echte no go. Zie het als een online fotoboek waar kleur, kwaliteit en sfeer bepalend zijn voor je online succes. Gratis stockfoto’s zijn gelukkig overal te vinden. Het nadeel daarvan is alleen dat je vaak niet de enige bent die deze foto’s gebruikt. 

Je kan zelf ook leren hoe je goede foto’s maakt. Er zijn ontelbaar veel cursussen die je bijvoorbeeld leren hoe je goede foto’s maakt met je smartphone. Deze kan je vervolgens zelf bewerken via app’s. 

Wil je het echt professioneel aanpakken? Organiseer dan regelmatig een fotoshoot voor jezelf en/of je bedrijf. Als je dit van tevoren goed script met de content die je wilt gaan delen, is dit niet heel kostbaar en heb je altijd professioneel én uniek beeld tot je beschikking.

Te veel verkopen

Je volgers willen niet te veel verkooppraatjes voorbij zien komen. Als je jezelf en/of je bedrijf bij elke post promoot, haken volgers snel af. Dit kan er ook voor zorgen dat er geen nieuwe volgers bij komen. Het is echter wel goed om regelmatig iets terug te laten komen over jouw product of dienst. Dit kan je ook doen door in een story te laten zien dat je aan je bedrijf aan het werken bent, wat er achter de schermen gebeurt op kantoor of wat voor enthousiaste berichtjes en foto’s je van klanten krijgt.

Nieuwe volgers bekijken echter eerst je ‘vaste’ feed in plaats van je story’s. En daar mag je dus best af en toe iets over je product of dienst delen, want je wilt wel dat mensen weten wat je precies doet. Om te voorkomen dat je te veel promotiepraatjes houdt, kan je de 90-10 regel aanhouden.

90% van wat je plaatst is gericht op interactie, inspiratie en waarde bieden. 10% is promotioneel.

Niet linken naar je website

Zo lang je nog geen 10.000 volgers hebt, geeft Instagram je twee manieren om links naar je site te maken;

  • In je bio
  • Product tagging (hier heb je een Instagram shop voor nodig)

De link in je bio is onmisbaar om mensen naar je website te linken. Product tagging kan je gebruiken als je een Instagram Shop opent. Hierdoor kan je producten in je posts linken naar je webshop.

Niet linken naar meerdere items

Je hebt in je bio maar een plek om een link toe te voegen. Die wordt vaak gebruikt om naar een website te linken. Maar het is nog slimmer om een aparte landingspagina te ontwikkelen, waarbij je mensen direct kan laten zien wat je allemaal aanbiedt.

Je kan dit via Linktree doen, maar het beste is om een soortgelijke pagina vanuit je website te ontwikkelen. Zo zorg je ervoor dat mensen op een pagina terechtkomen waar ze direct zien wat er allemaal te doen is. Hierdoor krijg je namelijk beter zicht op het aantal websitebezoekers.

Geen call to actions gebruiken (in content, story’s en bio)

Wees trots op de dingen die je ontwikkelt en deel ze op zo veel mogelijk plekken. Heb je een gratis download ontwikkeld? Zet hem in je bio. Heb je een nieuwe video geüpload? Deel dit in je story’s. Heb je een interessante nieuwsbrief of nieuwe dienst gelanceerd? Zorg dat mensen begrijpen hoe ze iets bij je kunnen aanvragen, regelen of kopen. Dat is je call to action.

Voorbeeld
Doe je dit niet? Dan deel je bijvoorbeeld een bericht als: ‘ik heb een nieuw product in de webshop toegevoegd!’. Zonder erbij te zetten hoe mensen bij jouw webshop komen. Ga er niet vanuit dat mensen weten hoe ze bij jouw webshop komen, maar herhaal dit!

Niet reageren op reacties

Social media betekent echt ‘social’ media. Wees daarom sociaal en reageer op comments. Houd reacties na een nieuwe post in de gaten. Want hoe meer activiteit er in de eerste uren na een nieuwe post is, hoe beter je posts scoort.

Reageer je niet? Dan moedig je mensen aan om niet meer te reageren. Reacties laten daarentegen ook aan nieuwe volgers zien dat het een actief platform is, waar interactie en een fijne sfeer heerst.

Geen locatie taggen

Diverse onderzoeken tonen aan dat geotagging het succes van je post verhogen. Deel je locatie dus zo veel mogelijk! Als je continu op dezelfde locatie zit, hoef je dit natuurlijk niet te doen. Maar waarschijnlijk ben je ook wel eens onderweg, heb je afspraken of werk je vanuit andere locaties. Deel deze locatie in je posts en story’s, zodat je jouw publiek in die regio ook bereikt.

Je account op privé zetten

Ik kan mij niet voorstellen dat bedrijven dit doen, maar in Instagram heb je de optie om jouw account op privé te zetten. Dit nodigt niet uit om je te volgen. Wil je bijvoorbeeld wel privé foto’s delen, maar wil je niet dat jouw zakelijke volgers deze zien? Dan kan je er voor kiezen om je zakelijke- en privé account van elkaar te scheiden.

Geen zakelijk account hebben

Een zakelijk account is wat mij betreft noodzakelijk voor je bedrijfsaccount. Zonder dit account mis je namelijk alle interessante statistieken die je helpen om je account verder te laten groeien. Instagram stelt je account automatisch in als een privé persoon, maar ik raad je aan om deze zo snel mogelijk (gratis) om te zetten naar een zakelijk account zodat je al je statistieken bij de hand hebt.

Geen interactie met anderen hebben

Instagram beloont accounts die actief zijn. Actief in de zin van regelmatig posten, maar ook actief in de zin van interactie opzoeken met andere accounts. Ik merk een duidelijk verschil in het bereik van mijn eigen posts, als ik zelf ook dagelijks actief reageer en like op andere accounts. Dus nogmaals; be social op social media.

Geen highlights met je beste story’s

Story’s zijn een fantastische manier om je volgers up to date te houden. Je kan je story’s vervolgens in highlights verdelen, om nieuwe volgers te laten zien wat je zoal deelt. En ook voor huidige volgers is het fijn om sommige dingen terug te kunnen kijken. Zoals tips of nieuwe releases.

Meer social media tips?

Hello there!

Ik ben Lynn

Founder van She Talks Business!

Een platform dat ik speciaal heb opgericht om andere ambitieuze jonge vrouwen te helpen hun business plannen te realiseren. Waste no more time & word lid van de VIP Newsletter om regelmatig tips, downloads & motivatie in je mailbox te ontvangen!

Pin It on Pinterest