Selecteer een pagina
 
content hergebruiken

Een van de meest stressvolle dingen van het bijhouden van social media is het maken van genoeg content om je netwerk/community actief en geïnteresseerd te houden. Misschien word je zelfs al onrustig bij de gedachte aan het plaatsen van al die Instagram posts, Facebook berichtjes, LinkedIn updates en Pinterest Pins. Het beheren van jouw social media accounts wordt al een stuk gemakkelijker als je je focus verschuift van het maken van compleet nieuwe content, naar hergebruiken wat je al hebt.


Het hergebruiken van content is een origineel item op diverse manieren opnieuw gebruiken.

Veel bloggers en ondernemers maken dezelfde fout door continu nieuwe content te maken, in plaats van content her te gebruiken die ze al hebben gemaakt. Heb jij je ooit ook wel eens afgevraagd hoe het toch kan dat jouw favoriete bloggers of ondernemers toch continu zo veel content delen? Een kleine hint: ze zijn expert in het hergebruiken van content die ze al hebben.

Met andere woorden: grote kans dat jij extra werk voor jezelf aan het creëren bent door steeds maar weer nieuwe content te bedenken en te maken. Terwijl je vast al heel veel goeds en interessants hebt gemaakt, wat vast nog niet door iedereen is gelezen.

Bijna niemand leest namelijk ál jouw blogs, e-mails en social media posts. Niet iedereen die jou volgt op social media ontvangt bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief. En ze bekijken ook lang niet elke blogpost. Dit laatste is voor mijzelf ook de meest belangrijke reden om mijn content te hergebruiken. Het vergroot namelijk de kans dat mijn content door meer mensen wordt gelezen.

En no worries: ik bedoel met deze blog niet dat je nooit meer ‘nieuwe’ content moet gaan maken. Dat blijft natuurlijk heel belangrijk! Maar ik wil je vooral ook laten inzien hoe je kwalitatief goede content strategisch kan hergebruiken. Het scheelt je namelijk veel tijd én vergroot de kans dat het door meer mensen wordt gelezen. Need i say more?!

Gerelateerde post: Hoe je met één idee content maakt voor een maand (of meer)

Waar begin je als je content wilt gaan hergebruiken?

Het hergebruiken van content start vanuit je blogs. En voordat ik daar op in ga, wil ik even een klein uitstapje maken. Ik krijg regelmatig de vraag of het maken van blogs voor je website wel nut heeft. In mijn ogen zeker wel. Als je alleen op social media post, ben je compleet afhankelijk van deze platforms. Als ze ineens besluiten om jouw content niet meer zichtbaar te maken (en dat kunnen ze), ben jij jouw online zichtbaarheid kwijt.

Social media platforms zijn een van de vele (goede) manieren om je publiek naar jouw eigen website toe te trekken. Op jouw website kunnen (potentiële) klanten namelijk informatie vinden over jouw diensten. Of misschien kunnen ze daar strategiegesprekken aanvragen of online shoppen. Dáár wil je die klant natuurlijk hebben.

Stel iemand komt voor het eerst op jouw website terecht. Dan gaat diegene eerst eens kijken of je wel kwaliteit levert. Of er voldoende informatie beschikbaar is en of je wel actief bent. En daar is een blog op jouw website perfect voor. Het is een heel goede manier om je expertise en/of visie over jouw vakgebied te delen. Zie het als een portfolio!

Natuurlijk kan je jouw blogs ook op andere plekken delen, zoals op LinkedIn of in een nieuwsbrief. Maar ik zal je ook altijd aanraden om er een aantal op je site te zetten. Al zijn het er 5! Voor nieuwe en potentiële klanten is dit echt een goede bevestiging van jouw expertise en kwaliteiten.

Als je bijvoorbeeld fotograaf bent, dan kan je jouw favoriete opdrachten delen in een blogpost. Of als je trainer bent, kan je wat meer delen over welke onderwerpen je verstand hebt.

Gratis content tips & downloads? Meld je aan:


    Start met jouw meest populaire content

    Je kan natuurlijk uit elke blog content hergebruiken. Maar ik raad je aan om te starten met de blogs waar jouw volgers/publiek al interesse in tonen. Daarvan weet je namelijk zeker dat er dus interesse in die onderwerpen is. Bekijk daarom je Google Analytics en statistieken om te bepalen welke blogs het meest populair zijn.

    Welke blogs hebben de meeste reacties? Welke Pins op Pinterest krijgen de meeste repins? Op welke LinkedIn artikelen krijg je de meeste opmerkingen? Ga vervolgens aan de slag met de meest populaire blogs.

    Gerelateerde blog: Verbeter je content met de Content Analyse Matrix

    Transformeer blogs naar actiegerichte tips

    Kwalitatief goede blogs zijn bedoeld om een publiek te informeren en adviseren over een onderwerp. Ze geven vaak inhoudelijk veel richting en actie om aan de slag te gaan. Herlees je populairste blogs eens. Met welke quick wins en simpele tips uit deze blog kunnen jouw volgers direct aan de slag? Van elke tip kan je bijvoorbeeld weer een Instagram post of video maken.

    Deel alinea’s uit je blogs en nieuwsbrieven

    Een extreem simpele manier om content te hergebruiken: kopieer een kleine paragraaf uit een nieuwsbrief of blog en deel dit als post op social media. Dit kan jouw volgers triggeren om naar je website toe te gaan om meer over de blog te lezen of om meer leden voor je nieuwsbrief te verzamelen.

    Maak Q&A video’s

    Als je een tijdje blogt en actief bent op social media is de kans groot dat je regelmatig vragen krijgt over je vakgebied. Waarom zou je daar geen korte video van maken? Dit is heel snel te maken en te delen. Instagram Story’s is daar eigenlijk al een voorbeeld van.

    Heb je nog niet zo veel volgers? Dan kan je ook in andere netwerken zoals LinkedIn- of Facebook groepen kijken welke vragen regelmatig opkomen over jouw vakgebied. Verzamel de meest voorkomende vragen en geef jouw antwoord erop. Je kan deze video’s natuurlijk weer op diverse platforms delen; van je eigen website, nieuwsbrieven tot YouTube of LinkedIn.

    Maak een wekelijkse serie

    Blogs worden vaker in series gemaakt dan social media posts. Maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt op social media! Je kan een serie posts maken vanuit 1 blog. Stel dat een van jouw populaire blogs gaat over het goed leren samenwerken binnen teams. Knip die blog dan op in 7 kleine stukjes. Dit zijn dan jouw posts voor de komende 7 dagen.

    Kondig vervolgens bij jouw volgers aan dat je het de komende week alleen maar over onderwerp X gaat hebben. Dit vergroot de kans dat geïnteresseerde volgers wat vaker op je social media accounts gaan kijken om te checken of je alweer een nieuwe tip/inzicht hebt gedeeld.  

    Deel Sneak Peeks

    Heb je een eBook, webinar, e-mail challenge of online training? Deel een sneak peek van de content van dit product. Dit kan je ook combineren met de wekelijkse serie. Zo kan je bv. elke dag een sneak peek van je eBook delen in een social media posts, om volgers te triggeren om het aan te schaffen. Dit is ook een slimme manier om een nieuw product te lanceren.

    Maak een challenge

    Deze techniek vergt iets meer creativiteit, maar kan voor een boost aan volgers en potentiele klanten zorgen. Herlees je blog en bekijk welke handige en snelle tip je daarin gaf. Misschien heb je wel een blog geschreven over het opschonen en organiseren van je computer en gaf je een tip om elke dag 10 minuten te besteden aan het deleten van oude documenten. Vanuit deze tip kan je bijvoorbeeld een kleine challenge van 5 dagen maken om je volgers elke dag te activeren en inspireren om hun computer te organiseren.

    Tijd besparen en beter zichtbaar zijn

    Zoals je ziet zijn verschillende manieren om je content te hergebruiken. Dit zijn de meest simpele en snel toepasbare manieren om hiermee aan de slag te gaan. Het vergemakkelijkt het maken van content, bespaart jou veel tijd én zorgt ervoor dat meer mensen jouw content voorbij zien komen. Het is een slim onderdeel van je content strategie.

    Gerelateerde post: Hoe maak je een content strategie die werkt?

    Laat je mij weten of deze tips je helpen?

    Gratis content tips & downloads? Meld je aan:

      Meld je aan voor gratis downloads & content tips:

        Hello there!

        Ik ben Lynn

        Founder van She Talks Business!

        Een platform dat ik speciaal heb opgericht om andere ambitieuze jonge vrouwen te helpen hun business plannen te realiseren. Waste no more time & word lid van de VIP Newsletter om regelmatig tips, downloads & motivatie in je mailbox te ontvangen!

        Pin It on Pinterest