Selecteer een pagina
 
Meer content maken in minder tijd

Content maken kan een tijdrovende klus zijn, zeker als je je tijd liever aan andere dingen besteedt! Deze blog gaat je helpen om meer structuur aan te brengen in het maken van jouw content.

Het scheelt je zo veel tijd als je vooruit plant en een aantal andere dingen toepast. Zo kan je in een hele korte tijd met gemak weken of zelfs maanden vooruit werken. Zo kan je al je aandacht geven aan je klanten en je core business en kan je zelfs met een gerust hart op vakantie! 😉

Hieronder deel ik mijn beste tips om dit in de praktijk te brengen.

1 | Contentrubrieken

Een van de meest gestelde vragen die ik van ondernemers krijg gaat over wat ze moeten plaatsen op social media, wat ze in een blog zetten of wat ze in een nieuwsbrief moeten zetten.

Deze ‘wat’-vraag levert vaak veel frustratie op. Zonde! Want de vraag wat je moet posten of delen is gemakkelijk te voorkomen door te werken met contentrubrieken. Dit zijn vaste rubrieken / thema’s die voor structuur in je content zorgen, zoals:

  • Kijkje achter de schermen
  • Inspiratie
  • Persoonlijk verhaal
  • Quote
  • Promotie
  • etc.

Door deze thema’s voor jezelf te bepalen geef je jezelf al een richting voor de content die je kan gaan maken. Hiermee is het een stuk gemakkelijker om te bedenken wat je gaat plaatsen.

Gratis contentkalender


GRATIS DOWNLOAD: Wil je gelijk aan de slag gaan met contentrubrieken? Download dan de gratis content ideeënkalender. Dit is een contentkalender met vooraf ingevulde contentrubrieken én 365 content ideeën voor elke dag van het jaar!

2 | Taken groeperen

Het opstarten en afronden van taken kost veel tijd. Vroeger bedacht ik wat ik ging schrijven, schreef ik direct de blog/social media post en zocht ik er vervolgens een afbeelding bij. Daarna ging ik naar de volgende.

De bovenstaande werkwijze bestaat eigenlijk uit drie losse taken: bedenken wat je gaat plaatsen (strategie), schrijven en vormgeving. Voor elke taak heb je opstarttijd nodig. Dit is dus helemaal niet productief en snel.

Wat veel beter en sneller werkt?
Taken groeperen. Dus nu maak ik eerst mijn contentplanning en bedenk ik bv. voor de komende week of maand wat ik wil gaan plaatsen. Vervolgens blok ik bv. 2 uur en schrijf ik zo’n 5 social media posts. Daarna blok ik nog eens 2 uur en maak ik alle afbeeldingen voor bij de teksten. Daarna zet ik alles klaar in mijn planning.

Zie je het verschil in deze twee werkwijzen? Bij de eerste werkwijze deed ik alles door elkaar heen. Nu werk ik al heel lang vanuit gegroepeerde taken. En dat kan ik jou ook absoluut aanraden als je meer gedaan wilt krijgen in de tijd die je hebt.

3 | Canva templates

Ik ben ontzettend fan van de tool Canva. Ik werk er al zo’n 7 jaar bijna dagelijks mee en ik maak er al mijn visuals in: van social media afbeeldingen, werkboeken, e-mail afbeeldingen tot mijn eigen visitekaartje.

Het werken met templates (sjablonen) in Canva bespaart mij wekelijks enorm veel tijd. Een sjabloon is een grafische vorm die voor herhaaldelijk gebruik is bedoeld. Met andere woorden: je maakt 1 keer een sjabloon en kan deze ontelbaar vaak hergebruiken.

Ik werk zelf bijvoorbeeld met sjablonen voor Pinterest posts, Instagram berichten en story’s. De basis blijft steeds hetzelfde en hierdoor hoef ik alleen elke keer maar de teksten en de foto’s aan te passen. De rest van de vormgeving hergebruik ik van de vorige keer. Zie hieronder een foto van mijn eigen Instagram sjablonen in Canva.

Tip: In de shop vind je ook diverse Canva templates waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

4 | Een eigen beeldbank

Het eeuwige zoeken naar de juiste foto voor bij je post, blog of in je e-mail nieuwsbrief is verleden tijd met een beeldbank. Een beeldbank is niets meer dan een map op je computer met allemaal foto’s die goed bij jouw bedrijf passen. Qua kleur, stijl en wat je wilt uitstralen. Want we herkennen allemaal de zoektocht naar de juiste foto’s toch?

Neem dus regelmatig even de tijd om je beeldbank voor de komende tijd samen te stellen, zodat je altijd voldoende keuze uit afbeeldingen hebt.

Je kan bv. een fotoshoot inplannen, zodat je voor de komende periode weer genoeg foto’s van jezelf hebt.

Of ga eens op zoek naar stockfoto’s die goed bij jouw stijl en bedrijf passen. Op websites zoals Unsplash, Pexels of Pixabay kan je gratis beeld downloaden. Er bestaan ook ‘stock membership’ websites, waarbij je door een maandelijkse betaling ongelimiteerd foto’s kan kan downloaden en gebruiken.

Je kunt natuurlijk ook zelf beeld maken voor in je beeldbank. Met je telefoon of met een goede camera.


Je bent inmiddels aan het einde gekomen van deze blog. En geloof mij; je maakt écht meer content in minder tijd als je de bovenste punten gaat inzetten. Ik doe het namelijk zelf ook!

Heb je zelf nog een goede aanvullende tip? Laat het hieronder weten in de comments, ik ben erg benieuwd!




Gratis content tips & downloads? Word lid:

    Meld je aan voor gratis downloads & content tips:

      Hello there!

      Ik ben Lynn

      Founder van She Talks Business!

      Een platform dat ik speciaal heb opgericht om andere ambitieuze jonge vrouwen te helpen hun business plannen te realiseren. Waste no more time & word lid van de VIP Newsletter om regelmatig tips, downloads & motivatie in je mailbox te ontvangen!

      Pin It on Pinterest