Selecteer een pagina
 

Social media en online content kan je als ondernemer slim gebruiken om verkoop van je product of dienst te stimuleren. Als ondernemer heb je hier vast al wat onderzoek naar gedaan.

Na uren research ben je er dan vast ook achter gekomen dat veel adviezen hierover neerkomen op het maken van een content strategie en het gebruiken van een contentkalender. Dit is een mega handige tool / werkwijze waarmee je je content kan inplannen. Maar first things first:

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is meer dan een A4tje of een digitaal schema met dagen en data. Het is een kalender en een compleet plan voor het publiceren van al jouw social media content. Je kan dit ook uitbreiden met andere soorten content, zoals e-mail nieuwsbrieven of blogs.

Zie het dus als een complete planning en strategische tool dat jouw richting en duidelijkheid geeft over het maken van alle content voor je bedrijf. Van berichten voor Instagram, LinkedIn of Facebook, tot het schrijven van blogs en delen van nieuwsbrieven. Het zorgt ervoor dat je hier overzicht in houdt. Met een contentkalender weet namelijk je precies wat je waar en wanneer gaat publiceren. Je kan hierdoor vooruit werken; mijn favoriete voordeel.

Deze blog is eigenlijk ook een product van mijn contentkalender. Ik bedenk eens per maand wat ik de komende weken aan blogs wil publiceren. Dit zet ik dan in mijn contentkalender, zodat ik precies weet wat ik wanneer wil delen.

Waarom is een contentkalender handig?

Als je nog steeds niet overtuigd bent van het nut van een contentkalender, dan heb ik hier nog 5 redenen voor je.

1. Je ziet of je te vaak of te weinig post

We kennen allemaal de perioden dat we super actief zijn op social media. We herkennen waarschijnlijk ook de dips die je daarna weer krijgt. Het ene moment ben je dus actief en goed online zichtbaar, terwijl je het andere moment niks van je laat horen.

Met een contentkalender krijg je veel inzicht. Onder andere over de hoeveelheid die je post en wat dit je oplevert. Je kan je sales dus meten aan je activiteit. Wat gebeurde er in de weken dat je niet zo actief was? En wat gebeurde er qua sales toen je dagelijks iets postte? Dat kan je vervolgens met elkaar vergelijken. Trek je eigen conclusies hieruit, maar je hebt vast al wel een vermoeden wat dit gaat zijn :-).

2. Het stimuleert lanceringen van nieuwe producten/diensten

Stel je wilt een nieuw product of een nieuwe dienst lanceren, waarvan je weet dat jouw volgers hier heel veel aan gaan hebben. Klinkt top!

Maar voordat je iets lanceert, is het slim om je publiek eerst een beetje ‘warm’ te maken. Dit doe je door alvast een preview te laten zien, te melden dat er iets nieuws aan komt of door er af en toe al iets over te vertellen. Dit is sales!

Je maakt mensen eerst enthousiast en nieuwsgierig, voordat je ze iets aanbiedt. Dit werkt in elke branche hetzelfde. Social media is daar een geweldige kans voor. Je hebt namelijk diverse platforms waar je regelmatig op kan laten zien waar je mee bezig bent. Je kan hier vooraf een plan voor uitwerken, door bv. elke week iets te laten zien. Ook dit kan je in een contentkalender zetten.

3. Het geef strategisch inzicht in online zichtbaarheid

Als ondernemer heb je waarschijnlijk al wel het besef dat je niet iedereen als klant kan hebben. Er is absoluut een bepaalde groep/type klanten super geschikt voor jouw product of dienst. Het is soms alleen een uitdaging om die groep helder te krijgen voor jezelf.

Hetzelfde geldt voor je online zichtbaarheid. Niet elke internetgebruiker heeft behoefte aan jouw content. Als je eenmaal weet wie jouw target groep is, dan is het daarom vervolgens van belang dat je bekijkt waar deze mensen uithangen.

Zijn jouw klanten ook ondernemers en zijn ze regelmatig actief in Facebook groepen? Of scrollen ze juist vaak door Instagram tijdens een pauze op hun werk? Of zijn het juist CEO’s of teamleiders die vooral op zoek zijn naar business inspiratie op LinkedIn?

Onthoud dat je niet op elk platform actief hoeft te zijn. Zorg dat je actief en zichtbaar bent op het platform waar jouw klanten zijn. Gebruik een contentkalender vervolgens om al jouw content strategisch in te plannen voor dit kanaal.

4. Het bespaart tijd

Mijn favoriete reden om een contentkalender te gebruiken! In plaats van week na week (of dag na dag) bezig te zijn met het maken en bedenken van nieuwe content, kan je door een contentkalender weken of maanden vooruit plannen.

In een contentkalender werk je namelijk helemaal uit wat je wanneer en waar wilt plaatsen. Hierdoor kan je social media berichten, blogs of zelfs teksten voor nieuwsbrieven al vooraf maken.

Als je al 1 dag per maand inplant om wat voor te bereiden, dan bespaar je op de overige dagen al zo veel tijd! En kan jij je bezig houden met je core business. En dat is vast niet het maken van content… 😉

5. Je begrijpt je klanten beter

Een contentkalender is meer dan een tool om je content te plannen en te organiseren. Het is ook een tool waarmee je terug kunt kijken, als een soort analysetool. Je kan kijken welke content het ‘goed’ deed en wat je niet zo veel opleverde.

Je gaat hierdoor steeds beter begrijpen wat je volgers en (potentiële) klanten waarderen aan jouw content. Maak vervolgens meer van wat goed werkt en stop met wat niet voor je werkt.

Hoe je waardevolle content maakt met een contentkalender

Als het goed is ben je het inmiddels met mij eens dat het werken met een contentkalender super veel voordelen heeft. En je wilt aan de slag! Dus waar begin je dan?…

No worries! Ik heb al een contentkalender voor je gemaakt die je gratis kan downloaden. Inclusief 365 content ideeën voor elke dag van het jaar! Klik hier om de contentkalender te downloaden.

Gratis contentkalender



Als je nog geen contentkalender gebruikt, dan is deze vooraf ingevulde kalender een enorm handige tool om te gaan gebruiken. Dit gaat je namelijk heel veel ideeën geven voor het maken van content. Maar ik raad je wel aan om dit niet allemaal zomaar klakkeloos over te nemen en om vanuit een duidelijke strategie te gaan werken. Bedenk bv. vooraf goed waar jouw volgers en potentiële klanten op zitten te wachten, voordat je content gaat maken. In de gratis contentkalender vind je hier meer informatie en een aanpak over.


Gerelateerde post: Hoe maak je een contentstrategie die werkt?


Ik hoop dat deze blog je helpt om voor jezelf te bepalen of je wel of niet met een contentkalender gaat werken. Of je nu een eigen bedrijf hebt, influencer bent of gewoon beter online zichtbaar wil zijn: het gebruik van een contentkalender gaat je veel overzicht en structuur brengen. En daarmee ook een betere zichtbaarheid!

Gratis content tips? Meld je aan!

    Meld je aan voor gratis downloads & content tips:

      Hello there!

      Ik ben Lynn

      Founder van She Talks Business!

      Een platform dat ik speciaal heb opgericht om andere ambitieuze jonge vrouwen te helpen hun business plannen te realiseren. Waste no more time & word lid van de VIP Newsletter om regelmatig tips, downloads & motivatie in je mailbox te ontvangen!

      Pin It on Pinterest