Selecteer een pagina
 
contentmarketing strategie die werkt

Bijna alle bedrijven doen aan contentmarketing. Logisch ook! Want het is een betaalbare én slimme manier om je ideale publiek te bereiken. Het is een marketingstrategie met gegarandeerd succes.

Tenminste, dat denken veel ondernemers. Totdat ze beginnen het schrijven van blogs, het delen van social media posts of het opnemen van een podcast. Want dit is vaak het moment dat ze zich realiseren dat het niet allemaal vanzelf gaat. Want wat deel je wel en niet?

Willekeurig posten en delen levert nu niet bepaalt veel nieuwe klanten op. Het is dan best lastig om jezelf in the picture te zetten bij de juiste mensen. Zeker als je je realiseert dat er al ontzettend veel content wordt gemaakt.

Maar er is hoop! Want het is absoluut niet onmogelijk om je klanten te bereiken of om nieuwe klanten binnen te halen door het delen van content. Een goede contentmarketing strategie maakt hierin het verschil.

Wat is een contentmarketing strategie?

Laten we eerst bepalen wat ‘content’ is.

Content is een verzamelnaam voor alle informatie dat je deelt. Online en offline. Het bestaat uit tekst, beeld en/of geluid. Denk aan video’s, foto’s, teksten, podcasts, infographics, presentaties of social media posts.

Contentmarketing is het framewerk wat achter al die interessante blogtitels en social media posts. Dit framewerk zorgt ervoor dat je waardevolle (gratis) content maakt voor jouw publiek, waardoor ze getriggerd worden tot aankopen. Door dit framewerk kan je super efficiënt werken, omdat je jouw content strategisch voor meerdere dingen kan gebruiken. Daarnaast weet je ook precies wat, wanneer en waar je dit allemaal deelt.

Kortom: een contentmarketing strategie is heilig als je wilt dat jouw content ook echt iets oplevert (zoals verkoop, aanvragen van potentiële klanten e.d.). Alles wat je (gratis) deelt en publiceert draagt dan namelijk bij aan je doel. En je kan hierdoor heel goed bepalen welke content wel en niet interessant is voor jouw publiek.

Hoe maak je een contentmarketing strategie die werkt?

Het woord zegt het al; je wilt natuurlijk dat je strategie effect heeft. Of dit nu verkoop is of het opbouwen van een relatie met je volgers.

Een contentmarketing strategie bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Heldere marketingdoelen.
  2. Inzicht in jouw publiek.
  3. Content publiceren.
  4. De inhoud van content.
  5. Tools om content te delen/publiceren.
  6. Een content planning.
  7. Analyse van statistieken en het hergebruiken van content.


Gerelateerde blog: 6 redenen waarom je niet zonder contentstrategie kunt


Hieronder ga ik wat dieper in op de onderdelen van een contentmarketing strategie die werkt.

1 | Duidelijke marketingdoelen

Het is essentieel om eerst te bepalen wat je bedrijfs- en marketingdoelen zijn, vóórdat je content gaat maken. Het heeft geen nut om een blog te starten omdat iedereen dit doet. Het heeft ook geen zin om actief op Instagram te zijn als jouw potentiële klanten daar niet zijn. Het wat en waar je deelt moet in lijn liggen met je doelen, want anders schiet je met hagel en werk je nergens naartoe.

Als je content ontwikkelt -bv. een blog, video of Facebook post- dan heeft het dus altijd een duidelijk doel. Wil je bijvoorbeeld meer nieuwsbrief ontvangers? Wil je meer klanten? Wil je je expertstatus vergroten? Of wil je meer bezoekers naar je website halen?

Denk bij elk content item dat je deelt na over het doel van dit item. Wat wil je hiermee bereiken? Met welk doel deel je dit?

Wil je bijvoorbeeld jouw publiek motiveren of inspireren? Dan kan je content op social media delen dat daar voor zorgt. Als je jouw publiek juist iets wil leren, dan kunnen adviezen en tips juist weer beter aansluiten om je doelen te behalen.

Bepaal dus eerst wat je bedrijfs- en marketingdoelen zijn, voordat je content gaat maken.

2 | Inzicht in jouw publiek

Als je niet goed weet wie jouw klanten zijn, dan is het heel moeilijk om te bedenken met welke content je ze kunt inspireren of activeren. Je weet dan immers niet wat ze triggert, aanspreekt en interesseert.

Een eerste stap om hier wat meer inzicht in te krijgen, is om te beschrijven wat voor type persoon de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Kan je iemand inbeelden die geknipt is voor jouw product of dienst? Is het een man of een vrouw? Wat voor achtergrond hebben ze, waar komen ze vandaan? Probeer zo veel mogelijk informatie over ze te verzamelen, zodat je jouw content zo goed mogelijk kan laten aansluiten op hun wensen en behoeften.

Voorbeeld
Een jonge vrouw van 18 gebruikt bijvoorbeeld andere woorden dan een vrouw van 52. En een man die veel sport wordt weer door andere foto’s getriggerd dan een man die vooral van klussen houdt. Zo hebben o.a. de achtergrond, leeftijd en de interesses van jouw potentiële klanten effect op de teksten die je schrijft, de foto’s die je kiest en nog veel meer.

Onderzoek ook andere dingen zoals hun (online en offline) zoekgedrag. Welke social media platforms gebruiken ze? Gebruiken ze Google? Lezen ze een krant? Luisteren ze podcasts? Met dit soort informatie kan jij vervolgens aan de slag gaan.

Als jouw klant namelijk enorme fan is van podcasts, dan is het voor jou misschien ook nuttig om daar mee te starten om ze te bereiken. Gaat jouw klant liever naar live events? Dan is het bijvoorbeeld interessant om te onderzoeken of je kan spreken op een event waar jouw (potentiële) klanten komen.

Onderzoek daarnaast hoe jouw ideale klant en publiek zoekt naar informatie over jouw diensten of producten. Gebruiken ze Google? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Die kan je dan in je SEO meenemen, maar ook in social media bio’s en blogtitels. Dit vergroot de kans op nieuwe volgers en potentiële klanten.

Gratis content tips & downloads? Meld je aan:



    3 | Content publiceren

    Er zijn ontelbaar veel platforms en manieren waarop je jouw content kan delen. In je contentmarketing strategie bepaal je welke platforms en manieren de meeste voordelen voor je opleveren. Het is niet nodig om óveral aanwezig en zichtbaar te zijn met je bedrijf. Zorg vooral dat je zichtbaar bent op de plekken waar jouw potentiële klanten/volgers zijn.

    Social media is daar natuurlijk een bekende manier voor. Het zorgt voor zichtbaarheid en bekendheid voor je bedrijf, maar je bent geen eigenaar van de data op deze platforms en je hebt geen controle over het algoritme*. De platforms kunnen zelf beslissingen nemen die vervolgens effect hebben op hoe zichtbaar jij wel of niet bent.

    * Het algoritme is een slimme rekenformule die bepaalt wat jij (en jouw klant dus ook) op welke plek in je Instagram-, Facebook-, YouTube- of Twitter-tijdlijn etc. te zien krijgt.

    Dit is ook de reden dat veel ondernemers en bedrijven nog steeds bloggen. De blogs op je website zijn namelijk wél van jou en daar heb je wel volledig de controle over.

    Beter 1 social media platform goed, dan 3 op halve kracht

    Veel ondernemers hebben het gevoel dat ze op elk social media platform actief moeten zijn om er zakelijk de vruchten van te plukken. Dat is gelukkig niet zo. Bedenk in eerste instantie op welk platform jouw ideale klant actief is. Ben je weddingplanner? Dan is de kans groot dat potentiële klanten op Pinterest zitten. Ben je coach of trainer? Dan is LinkedIn wellicht geschikt voor jou.

    Onderzoek dit goed, om je tijd zo effectief mogelijk te gebruiken. Kies echt voor een platform waar veel van jouw potentiële klanten zitten. Zorg vervolgens dat jouw bedrijf daar ook goed zichtbaar is.

    Focus in het begin alleen op dit platform (Dus bv. óf LinkedIn óf Pinterest) en wees consistent aanwezig. Blijf actief, deel kwaliteit en zorg dat je eerst goed weet hoe dit platform werkt voordat je eventueel actief wordt op een tweede/ander platform. Het bijhouden en succes hebben op één platform kost namelijk al genoeg tijd!

    “Je kunt beter op 1 platform goed actief zijn en daar de vruchten van plukken, dan op 3 platforms actief te zijn en alles half aan te pakken.”



    Gerelateerde post: Hoe je content kan hergebruiken voor social media posts



    Offline content publiceren

    Social media neemt natuurlijk een belangrijke plek in als het gaat om content publiceren, omdat er gewoon enorm veel mensen dagelijks gebruik van maken. Maar onderschat ook de offline mogelijkheden niet. Als je een lokaal bedrijf hebt kan het Zondagskrantje uit de buurt heel effectief zijn. En als je een nieuwe nagelstudio opent dan wil je misschien vooral nieuwen klanten die in de buurt wonen. Flyeren of netwerken in de buurt kan dan ook al veel effect hebben.

    Het is vooral belangrijk dat je goed naar je bedrijfsdoelen kijkt, welke klant daar goed bij past en vanuit daar gaat bepalen waar je jouw content het beste kunt gaan delen.

    Welk type content past het beste?

    Naast het bepalen waar je jouw content het beste kunt gaan delen, is het type content ook van belang. Waarschijnlijk herken je de volgende types content wel:

    • Blogartikelen
    • Interviews of case studies
    • E-book / checklists / werkboeken
    • Video’s
    • Podcasts
    • Social media posts
    • Webinars
    • E-mailnieuwsbrieven
    • Workshops / trainingen
    • Presentaties / Webinars
    • Etc. Etc.

    Welke vorm werkt het beste voor jouw bedrijf? En welke vormen kan je snel (en goed) maken? Als je bijvoorbeeld websites voor ondernemers maakt, dan leg je waarschijnlijk vast allerlei technische dingen uit aan je klanten. In dit geval kan het interessant zijn om tips of how-to’s via een video uitleggen. Mensen snappen dit namelijk vaak eerder dan vanuit een uitgebreide geschreven handleiding. En het maken van een video kost vaak minder tijd dan het schrijven van een lange blog (zoals deze ;-))!

    Het kiezen van het juist type content is dus een combinatie tussen iets waar je zelf goed in bent en wat een geschikte vorm is voor jouw klant.

    4 | De inhoud van content

    De meest belangrijke pijler van je contentmarketing strategie: de inhoud van je content. Je kunt nog zo actief zijn, op de juiste social media platformen aanwezig zijn of het mooiste drukwerk verspreiden; als de inhoud niet aanspreekt, verkoopt het niet.

    Het kan best lastig zijn om de inhoud van je content te bepalen. Want waar blog je over? Wat zet je in een Facebook post? Of wat zet je wel en niet in een e-mailnieuwsbrief? Als je een dienst verkoopt is dit vaak extra moeilijk. Want dan verkoop je niet iets fysieks dat je makkelijk op de foto kunt zetten en je lanceert niet wekelijks een nieuw programma. Toch zijn er enorm veel onderwerpen waar ook jij content over kunt maken!

    Gerelateerde blog: Hoe je met één idee content maakt voor een maand (of meer)



    Of je nu blogt op je website, social media posts deelt, nieuwsbrieven verstuurt of elke week een column schrijft voor een magazine; structuur is onmisbaar. Maak een duidelijke planning voor jezelf, met een overzicht van week tot week. Zo weet je elke week wat je waar gaat publiceren en kan je zelfs content voor een langere periode voorbereiden zodat je er niet elke week mee bezig hoeft te zijn.

    Waar is je klant naar op zoek?

    Onderzoek wat je klanten graag willen lezen. Waar zijn ze naar op zoek? Welke informatie willen ze hebben en hoe kan jij hier op aansluiten? Start daarmee. Ga vervolgens je eigen content analyseren. Bekijk bij statistieken wat het beste gelezen is of waar vragen over zijn binnengekomen. Dat zijn onderwerpen waar je op doorgaat.

    Ga door met dingen die werken en stop met dingen die niks opleveren.

    5 | Tools om content te delen/publiceren

    De juiste tools kunnen je enorm veel tijd besparen en helpen je om je doelen te bereiken. Ik heb de afgelopen jaren heel veel tools geprobeerd. Ik houd van simpele en praktische tools. Ik begin vaak met gratis versies en als ik overtuigd ben van de tool dan ga ik over naar een betaalde versie met meer voordelen en functies.


    Mijn 5 favoriete tools zijn:

    1. DIVI

    Hiermee maak ik mijn website(s). Dit is een systeem waarmee je websites op een ‘drag en drop’ manier kunt maken. Niks geen HTML kennis, maar gewoon slepen en direct zien wat je maakt! Ik ben gestart met een eenjarig abonnent, maar inmiddels heb ik een lifetime abonnement.



    2. CANVA

    Al ruim 7 jaar mijn favoriete tool die ik (bijna) elke dag gebruik. Fantastische tool, als je net als ik houd van vormgeven zonder kennis te hebben van ingewikkelde systemen als Photoshop of Indesign. Eigenlijk hetzelfde principe als Divi; drag & drop. Ik heb ruim 6 jaar met de gratis versie gewerkt, maar inmiddels gebruik ik de business versie voor meer opties en de mogelijkheid om mijn templates (sjablonen) te kunnen verkopen.



    3. TRELLO

    Deze tool ben ik in 2019 voor het eerst gaan gebruiken en ik ben direct fan geworden. Voorheen maakte ik mijn contentplanningen altijd in Excel overzichten. Werkte ook prima, maar Trello is echt van een ander level. Ik gebruik de gratis versie op mobiel en laptop.



    4. LATER

    Voor Instagram heb ik diverse tools uitgeprobeerd de afgelopen jaren. Later is tot nu toe mijn favoriet. Het werkt fijn op mobiel en laptop en je krijgt een goed beeld van hoe je ingeplande berichten eruit zien op je feed. Ik gebruik de gratis versie, dus ik plaats mijn berichten nog steeds handmatig. (Ik gebruik de tool vooral om alles voor te bereiden en om te zien hoe mijn feed er dan uit ziet.)



    5. GOOGLE ANALYTICS

    Onmisbaar voor als je net als ik regelmatig blogt. Ik gebruik Analytics vooral om te analyseren welke content veel wordt gelezen en waar mijn websitebezoekers vandaan komen (vanuit Google, social media platforms e.d.).



    En zo zijn er natuurlijk nog ontelbaar veel andere tools om content te plannen, publiceren en analyseren. Van e-mailmarketing, het maken van presentaties tot het editen van video’s.

    6 | Een content planning

    Ik noemde het al even kort bij het vorige punt; mijn favoriete contentplanning tool is Trello. Een contentplanning is niets meer dan een overzicht waarin je duidelijk hebt staan wat je wanneer en waar publiceert.

    Een contentplanning geeft structuur aan het publiceren van je content. Zonder planning verzand je al snel in ‘zomaar iets posten’ of zelfs in ‘tijden niets delen omdat je niet weet wat je moet delen’.

    Een ander voordeel van een contentplanning is dat je vooruit kan werken. Zo bepaal ik voor een heel kwartaal waar ik over ga bloggen en welke social media posts ik wanneer ga delen. Ik plan vervolgens een dag per twee weken waarin ik heel veel content alvast maak en klaarzet. Zo hoef ik dit doordeweeks alleen maar te publiceren! Een onmisbaar onderdeel voor het maken van een contentmarketing strategie die werkt.

    7 | Analyse van statistieken en het hergebruiken van content

    Hoe je erachter komt of jouw content effect heeft? Door het te meten. Door te analyseren wat veel gelezen wordt, na welke publicatie je ineens meer volgers had of na welke blog je ineens meer webshop aankopen had.

    Zo leer je welke content effect heeft, wat je potentiële klanten graag lezen en wat je ook daadwerkelijk sales of aanvragen oplevert. Als je heel specifiek naar je content kijkt, dan kan je bijvoorbeeld ook achterhalen of de langere of korte berichten het beter doen. Of dat het stellen van vragen in een social media post nut heeft of niet. Of dat je meer verkopen hebt gerealiseerd door die kortingscode in een nieuwsbrief te delen.

    Al deze informatie kan je weer meenemen voor je contentplanning voor het komende kwartaal.

    Gerelateerde blog: Verbeter je content met de Content Analyse Matrix

    De onderdelen van contentmarketing strategie die werkt

    Inmiddels ben je aan het einde van deze blog en weet je heel wat meer over de onderdelen van een effectieve contentmarketing strategie! Kennis over je klanten, kwalitatieve content én delen op de juiste plaatsen zijn belangrijk.

    Maar vergeet ook vooral niet te meten en te analyseren wat je doet, want alles wat je in de praktijk brengt is uiteindelijk nog het meest leerzaam. Leer je klanten goed kennen en zorg dat je aansluit op hun zoekbehoefte.

    Wil je nog meer verdiepende info over een specifiek onderdeel? Laat het mij weten; dan zorg ik dat die info jouw kant op komt!


    Gratis content tips & downloads? Meld je aan:

      Meld je aan voor gratis downloads & content tips:

        Hello there!

        Ik ben Lynn

        Founder van She Talks Business!

        Een platform dat ik speciaal heb opgericht om andere ambitieuze jonge vrouwen te helpen hun business plannen te realiseren. Waste no more time & word lid van de VIP Newsletter om regelmatig tips, downloads & motivatie in je mailbox te ontvangen!

        Pin It on Pinterest