Selecteer een pagina
 

Hoe kom je nu op goede ideeën voor jouw blogs en andere content? Als je midden in een creatief proces zit of super druk bent, dan kan dat best nog wel eens lastig zijn om te bedenken toch?

Als je hier nog geen duidelijke strategie en plan voor aanpak voor hebt dan ben je waarschijnlijk niet zo zeer op zoek naar inspiratie, maar naar ready to use content ideeën. Ideeën die je nu direct kan inzetten en kan posten.

Daarom heb ik deze ready to use lijst van simpele, maar slimme content ideeën voor je samengesteld. Je kunt hier direct mee aan de slag gaan!

Idee 1 – Social media Q&A

Als je inlogt op een van jouw social media accounts, heb je direct toegang tot een enorm publiek. Waarom zou je hen niet vragen waar ze naar op zoek zijn en welke informatie ze graag willen lezen over jouw vakgebied? De vragen die je krijgt kan je beantwoorden in weer een volgende post of blog.

Stel je vraag wel op de juiste plek; zorg dat jouw ideale publiek zich bevindt op het platform waar je de vraag deelt. Dan krijg je namelijk de meest relevante vragen. Daarnaast bouw je extra interesse op, want waarschijnlijk zijn veel mensen geïnteresseerd in het antwoord dat je in een volgende post of blog gaat geven.

Idee 2 – Interviews afnemen

Interviews afnemen is een hele goede manier om je netwerk op een snelle manier uit te breiden. Voor mijn vorige bedrijf publiceerde ik elke week een interview met een interessant persoon uit mijn niche/vakgebied. Dit deelde ik vervolgens via de blog, nieuwsbrief en social media. Als je het opneemt kan je er ook nog een podcast of video van maken. (Handig voor als je iemand wilt interviewen die niet in de buurt woont.) En je kan zelfs losse quotes uit het gesprek als social media posts gaan gebruiken.

Het afnemen en delen van interviews zorgt er daarnaast voor dat je op een leuke manier veel nieuw publiek naar je website kan trekken. Degene die geinterviewd is vindt dit namelijk ook tof om te delen binnen zijn/haar netwerk. Je vergroot daarmee je expertstatus. Daarnaast is het natuurlijk ook een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen.

Interviews kan je bij diverse mensen afnemen. Bij klanten, experts in jouw vakgebied, leden van je nieuwsbrief, lokale ondernemers of iemand uit je community. Als het maar een duidelijke link met jouw vakgebied heeft en toegevoegde waarde voor jouw platforms en site heeft.

Idee 3 – Reviews

Wat voor type blog, website of social media account je ook hebt; reviews geven waardevolle en informatieve input voor content. En dan bedoel ik dat jij een review schrijft over een product, dienst, tool of iets anders waar je je ervaringen over wilt delen.

In elk vakgebied zijn er veel soorten reviews die je kan delen. Zo kan je bijvoorbeeld een review schrijven over:

  • Boeken
  • Films
  • Muziek
  • Tools
  • Blog posts
  • Producten
  • Software
  • Apps
  • Workshops/trainingen

Veel mensen zijn hier naar op zoek. Zo kan je bijvoorbeeld jouw favoriete apps delen die je bijvoorbeeld gebruikt voor het bewerken van foto’s. Of met welke software je werkt voor jouw blog.

Idee 4 – Quotes

Dit is een snelle én inspirerende manier om content te delen. Deel bijvoorbeeld 5 van je favoriete of meest inspirerende quotes. Dit is natuurlijk een redelijk simpele manier van content maken. Dit kan je daarom ook iets meer uitbreiden of verdiepen.

In plaats van meerdere quotes in 1 blog te noemen, kan je ook voor 1 quote kiezen die je uitgebreider beschrijft. Beschrijf waarom deze quote belangrijk voor je is of waarom het je inspireert. Welk verhaal zit er voor jou achter deze quote?

Een derde optie is om een quote te delen waar je het niet mee eens bent en waarom. Dit levert net weer een ander type post op.

Nice to know: Als bonus bij een aankoop in de shop krijg je altijd 5 social media quotes met een witte en transparante achtergrond cadeau. Deze kan je direct gebruiken en customizen in je eigen huisstijl.

Idee 5 – Video

Als je geen zin of tijd hebt om veel content te schrijven, dan kan je natuurlijk ook video’s opnemen. In het begin voel je je hier misschien nog niet zo comfortabel bij, maar als je hier eenmaal aan gewend bent is dit een fijne en snelle manier om content te maken.

Je kan video uiteraard voor elk type onderwerp gebruiken. Van een interview, Instagram story tot een review.

Is je video te lang geworden? Dan heb je wellicht zelfs voor meerdere dagen content gemaakt. Knip het dan naar wat meer korte items, zodat je dit op diverse momenten kan posten. Ik had deze blog bijvoorbeeld ook in videovorm kunnen maken. Of zelfs een video per idee, zodat ik direct 11 video’s zou hebben!

Idee 6 – Een video transcript als blogpost, of andersom

Over slim omgaan met content gesproken… Je kan wisselen tussen blogs en video’s. Van (oude) blogs of teksten kan je nieuwe video’s opnemen. En van de video’s die je al hebt opgenomen kan je weer geschreven content (zoals blogs) maken.

Idee 7 – How-to’s en tutorials

How-to’s en tutorials zijn ook slimme manieren om content te maken. Het voordeel hiervan is dat mensen je als een expert gaan zien. Jij deelt immers hoe iets werkt en helpt anderen daarmee. Mensen zijn voor de meest uiteenlopende onderwerpen op zoek naar how-to’s en tutorials, dus er is een grote kans dat dit ook voor jouw niche geldt.

Je websitebezoekers nemen hierdoor ook toe én je kan dit vervolgens ook weer in verschillende vormen delen; van video’s tot E-books.

Word lid van de nieuwsbrief (1)-min

Idee 8 – Lijstjes

Mensen zijn gek op lijstjes en overzichten. Dit is daarom ook een simpele manier van content creatie. Een ‘top 5 lijstje’ is zo gemaakt vanuit een onderwerp binnen jouw niche. Dit kan een lijstje zijn met tips, websites die je inspireren (en gelinkt zijn aan jouw niche), een stappenplan of favoriete producten.

Idee 9 – antwoord op vragen van websitebezoekers

Dit idee lijkt op Idee 1, waar je social media gebruikt om op ideeën voor content te komen. Bij dit idee gebruik je echter een ander soort publiek; namelijk je bloglezers. Vraag eens aan hen wat ze van jou of over je vakgebied willen weten.

Michelle Schroeder-Gardner van ‘Making sense of cents’ heeft hier een heel succesvolle rubriek van weten te maken. In deze blogpost ‘Ask me anything’ heeft ze al 240 reacties van mensen die iets over/van haar willen weten. Als dat geen input voor content is!

Idee 10 – Events en workshops

Als ambitieuze onderneemster ga jij ook vast wel eens naar een training, workshop of event. Waarom zou je daar niets over delen? Het laat zien dat je up to date blijft in je niche en het vergroot je expertstatus. Bovendien vinden mensen het erg leuk om zo een kijkje achter de schermen te krijgen. Die extra persoonlijke touch zorgt voor meer binding binnen je community én helpt je om beter met je volgers te connecten.

Idee 11 – Gastbloggers

Dit is samen met Idee 2 de meest effectieve manier geweest om het online bereik van mijn vorige bedrijf te laten groeien. Ik heb zelf erg positieve ervaringen met gastbloggers. Maar… er komt véél bij kijken. Dit begint al bij het zoeken naar de juiste gastbloggers. Wie ken je in jouw vakgebied? Wie heb je al in je netwerk en wie kan inspirerende dingen uit jouw niche delen?

Je kan hier een oproep voor delen of mensen gewoon direct benaderen. Veel mensen voelen zich vereerd! Maak vervolgens duidelijke afspraken over het aanleveren, de frequentie én de inhoud. Het is namelijk heel fijn om het maken van content aan een ander over te laten, maar je loopt wel een risico dat ze andere content gaan maken dan je van tevoren verwachtte.

Maak je goede afspraken? Dan kan er een super leuke samenwerking ontstaan waaraan je beiden veel profijt hebt! Je breidt namelijk beiden je netwerk uit door het delen en posten van de content en benoemen van de accounts/sites van de ander.

Op zoek naar meer content ideeën?

De Marketing Planner helpt je om een sterke strategie te maken voor al jouw content, inclusief blogs en social media. Zo ga je van ‘hapsnap’ content bedenken naar een duidelijk plan van aanpak en overzicht voor al jouw content.

nieuw lid

Hello there!

Ik ben Lynn

Founder van She Talks Business!

Een platform dat ik speciaal heb opgericht om andere ambitieuze jonge vrouwen te helpen hun business plannen te realiseren. Waste no more time & word lid van de VIP Newsletter om regelmatig tips, downloads & motivatie in je mailbox te ontvangen!

Pin It on Pinterest